Marknadsföring av evenemang

Evenemang är viktiga för Eskilstuna. För att evenemang ska synas så bra som möjligt och locka en bred publik jobbar vi aktivt i samtliga våra kanaler och nätverk för att sprida information och marknadsföra olika evenemang.

Kostnadsfritt stöd i marknadsföring av evenemang

Evenemangskalendern

Det första steget för att få hjälp med marknadsföring av ditt evenemang är att registrera evenemanget i Eskilstuna kommuns evenemangsguide. Tjänsten är kostnadsfri och du registrerar själv ditt evenemang via Skapa evenemang på evenemang.eskilstuna.se

Kontakt: evenemang@eskilstuna.se

Affischering

  • Affischutskick till kommunens anslagstavlor
    Föreningar och kulturarrangörer som i samarbete med kommunen vill sprida information om sina evenemang kan få sina affischer sända till anslagstavlor i framför allt kommunala verksamheter, men även några andra. Utskicket går till 38 mottagare, bland annat bibliotek, museer, mötesplatser, Mälardalens högskola och Eskilstuna folkhögskola. Lämna dina affischer i god tid i Stadsbibliotekets reception (senast tisdag fm för utskick på torsdagen). Märk din affischbunt med "Affischutskicket".

  • Affischering på offentlig plats
    I Eskilstuna finns sju affischpelare för allmänheten och föreningar. Det finns även en affischpelare i Torshälla. Det krävs inget tillstånd för att sätta upp anslag på dem. De rensas på måndagar ojämna veckor.

  • Övrig affischering
    Om du vill affischera på en annan plats än de affischpelare som nämns ovan måste du söka tillstånd hos polisen.

Destination Eskilstunas marknadsföringskanaler

  1. visiteskilstuna.se – den officiella besöksguiden på nätet
    Utvalda evenemang som registreras på evenemang.eskilstuna.se visas även på startidan på visiteskilstuna.se. Inför större evenemang skapas även nyhetsartiklar.

  2. Nyhetsbrev
    Varje månad skickar Destination Eskilstuna ut ett nyhetsbrev med Eskilstuna-tips, allt från aktiviteter, evenemang, shopping och mat.

  3. Sociala medier
    Destination Eskilstuna använder Facebook, Instagram och Twitter för att marknadsföra Eskilstuna.

  4. Eskilstuna besökstidning
    Besökstidningen är en trycksak med Eskilstunainspiration som finns på över 50 platser i Eskilstuna samt turistbyråer och andra publika platser runt om i Sverige. Magasinet tas fram en gång om året. Det finns också möjlighet att köpa annonser i magasinet.

Skicka in marknadsföringsmaterial till Destination Eskilstuna i god tid, minst en månad innan evenemanget. Destination Eskilstuna förbehåller sig rätten att redigera insänt material.

  • Länk till ditt registrerade evenemang på evenemang.eskilstuna.se.

  • Andra relevanta länkar (biljettförsäljning, egna webbsidor, relaterade artiklar m.m.)

  • Fotografier av hög kvalitet med fotografens godkännande. Fotografier ska vara GDPR-säkra. Tänk även på jämställdhet och representation när du gör dina bildval.

  • Rörligt material för spridning i sociala medier.

  • Löpande uppdateringar vid eventuella förändringar.

För bilder och filmer med identifierbara människor på behöver GDPR säkerställas.
Kontakt: info@visiteskilstuna.se

 

Marknadsförings-kanaler för annonsering

  • Skapa ett facebookevenemang för ditt evenemang
    Läs mer och kontakta; facebook.com/help

  • Digitala storbildsskärmar för utomhusreklam
    Läs mer och kontakta: www.adinq.se/

  • Digitala skärmar på ICA och Willys
    Läs mer och kontakta: www.adinq.se/

  • Digitala skärmar på 21:an köpcentrum
    Läs mer och kontakta: 21an.nu/

  • Digitala skärmar i Cityhuset
    Läs mer och kontakta: cityhuset.com/

  • Eskilstuna Kuriren och Sörmlands Media
    Läs mer på sormlandsmedia.se/

  • JCDecaux reklamskyltar
    Läs mer och kontakta: jcdecaux.se/